שתף

בצל קורונה: הטייס ששינה מסלול חיים

14:57 24.08.2020

מה חדש בנס ציונה

 

לרונן חלמיש, החל"ת בעקבות נגיף הקורונה עשה רק טוב, והוא אכן שינה מסלול ב-180 מעלות, והפך מטייס ליועץ המעניק ליווי לכלכלת המשפחה. ראיון מרתק לפורטל נס ציונה שלי

 

ספר לנו קצת על עצמך, הרקע המשפחתי, המקצועי.

"אני נשוי למיכל, שנינו יבנאים בני 38 ולנו 3 ילדים: שני בנים תאומים (מעיין וסתיו) בני 10 ולוטם בן ה-4. אנחנו מאוד אוהבים לטייל בטבע, אין על היופי של המדינה שלנו. הבילוי המועדף עלינו הוא קמפינג עם משפחה וחברים, בשאיפה ליד מקור מים יפה, עם אוכל טוב ושמיים פתוחים ונקיים. אני ואשתי גדלנו ביבנה, ואנחנו ביחד מאז התיכון. התגייסתי לקורס טיס בשנת 2001 וסיימתי במגמת מסוקי קרב. שירתתי כטייס מסוקים בבסיס פלמחים, ובהמשך, עברתי לבסיס רמון, שם העברתי את רוב השירות. הספקתי, במהלך השירות, להשתתף במשימות ומבצעים, להדריך דור צעיר של טייסים בבית הספר לטיסה, ולהתקדם בתחום פיתוח מערכות במטה חיל האוויר.

 

"כטייס באל-על אתה חי חיים מאוד מיוחדים"
 

לאחר השחרור עבדתי בהייטק, בפיתוח מערכות בתחום התעופה (בחברות אירונאוטיקס ואלביט), ועד לאחרונה עבדתי כטייס בחברת אל-על.


בעקבות משבר הקורונה, החלטנו, אני ואשתי, להפוך את העיסוק בכלכלת המשפחה לרשמי – השלמתי קורס יועצים בקבוצת אש-לידור, המובילה את התחום בארץ, הקמנו עסק משפחתי לליווי והדרכה כלכלית למשפחות, ומאחורינו כבר עשרות לקוחות מרוצים ומשפחות שישנות טוב יותר בלילה."

 

תאר איך הגעת לנושא כלכלת המשפחה.

"התחום הכלכלי תמיד עניין אותי, אהבתי את המשחקים עם המספרים ואת השימוש בכסף. בתיכון הייתי עוזר, במתמטיקה, לחברים, ועבדתי מגיל 14 כדי לממן את הדברים שרציתי. גם בצבא הייתי זה שפונים אליו בשאלות לגבי מה מגיע ומה להסדיר, דאגתי שיחשיבו לחבריי לקורס טיס את ימי הגיבוש כחלק מהשירות, אהבתי להתעסק בדברים שאחרים לא אוהבים להתעסק בהם. השילוב הזה של עיסוק בכסף, בהתנהגויות של אנשים יחד עם ניצול ידע רק כדי להתעלות על בירוקרטיה ולנצח את השיטה קיים במעט מאוד עיסוקים, אני מוצא את השילוב הזה בליווי משפחות בניהול כלכלת המשפחה שלהם."

 

מה אתה חושב על כלכלת המשפחה?

"את הדברים החשובים בחיים לא מלמדים אותנו בבית הספר: איך לדאוג לבריאות, איך להיות בני-זוג, איך להיות הורים, ואיך לנהל כסף. לכל משפחה יש תוכניות, חלומות ופחדים, הקשורים בכסף, אך בשביל לנהל אותם - צריך ידע נרחב בהרבה תחומים (ניהול תקציב, ביטוחים, איך לחסוך, תכנון פיננסי וכו'). לרוב האנשים אין את הידע, הכוח והסבלנות כדי לנהל את התחומים שהם לא מכירים, וברירות-המחדל שלהם גורמות לחוסר יעילות כלכלית, במקרה הטוב, ולקטסטרופות כלכליות, במקרה הרע. להתנהל במקום לנהל עולה למשפחות האלה כסף, שיכול לשמש למטרות טובות יותר. אני מופתע, כל פעם מחדש, ממה שאני מגלה אצל לקוחות ומאפשרויות החסכון. אתם פשוט לא תאמינו עד שתראו זאת בעצמכם... כמה כסף יוצא על דברים לא חשובים, וכמה הולך לאיבוד על הוצאות כפולות ומיותרות.

 

רונן עם המשפחה


מה אופן העבודה שלך, כיועץ לכלכלת המשפחה?

"כיועץ לכלכלת המשפחה, אני מתייצב לצד המשפחה, מלווה אותם ועוזר להם להבין את מצבם הכלכלי, היכן הפערים וכיצד לטפל בהם. אני אובייקטיבי ביעוץ שלי – אני לא מקבל עמלות מאף חברה או אחוזים מהחיסכון, מה שעוזר לי להציג ללקוחות שלי פתרונות שמתאימים להם באופן אישי. את ההחלטות הם מקבלים, ולא אני, השירות שלי הוא להסביר את המצב ולעזור להם לקבל את ההחלטה. אני מאמין שלחסוך בתשלומים כמו: מסים, ביטוחים, ריביות והלוואות - זה ערך, ואין דבר שמשמח אותי יותר מלייעל את כלכלת המשפחה ללקוחותיי.


תהליך יעוץ, בדרך כלל, מתחיל באיסוף נתונים וריאיון אישי, הכנת דו"ח והצגתו למשפחה, בחינת כיוונים לפתרונות והגדרת תוכנית-עבודה ומשימות. לרוב, הלקוח מבקש ליווי שלי להשלמת המשימות, ואני משתלב בניהול לפי דרישתו, אך השאיפה שלי שיהיה עצמאי בניהול בסוף התהליך.


לקוחות שונים דורשים תהליך שונה, אני מתאים להם את מה שהם צריכים. משפחה צעירה מתעניינת בשאלות מסוימות, בשונה מלקוחה שבוחנת אפשרות לגירושין, בשונה מתהליך מעמיק שנדרש לפנסיונר. יש לקוחות שמבקשים עזרה בהחלטה כמו רכישת דירה או הרחבת המשפחה, או היכן להשקיע - להם אני נותן ייעוץ ממוקד."


ומה שונה בשירות שלך לעומת גורמים אחרים?

"אני עושה את החיים קלים ופשוטים, בכל מה שקשור לכלכלת המשפחה. אני נותן מענה כולל ומותאם אישית לכל הצרכים הכלכליים של המשפחה.
אני זה שמתקשרים אליו או כותבים לו כשמשהו לא ברור בתחום הביטוח, המשכנתא, החסכונות הפנסיוניים או כל תחום אחר בו אתם מרגישים שמציפים אתכם במידע ובמילים מסובכות. אני מתרגם, מסביר, מציג את השיקולים כדי שכל אחד יוכל להחליט מה הוא רוצה לעשות.


אני לא אומר לאנשים איך לחיות, מה שמתאים לי לא מתאים לכל אחד אחר ולכל אחד חשובים דברים אחרים בחיים. אני רק הופך את המידע לנגיש ומציג חלופות לפתרון.

 

"אין דבר שעושה לי טוב יותר מלנצח בירוקרטיה או להצליח לגרום למשהו חסר סיכוי לקרות"


משפחה ממוצעת צריכה להתעסק עם כמה גורמים: סוכן הביטוח, הבנקאי, יועץ ההשקעות, יועץ המשכנתא, רואה החשבון, עורך הדין, מחלקת משאבי אנוש במקום העבודה ועוד.


אני הגורם היחיד שמראה את התמונה הכוללת ואיפה הפערים שלא רואים, מציג דרכים שמתאימות ללקוח באופן אישי ובדרך כלל חוסך הרבה כסף.
אני לא עוזב את הלקוח עד שהוא ישן בשקט בלילה, בידיעה שהוא בשליטה והכל מנוהל."

 

מה החזון שלך לתחום של כלכלת המשפחה?

"החזון שלי מתבטא בשני תחומים: חינוך וזמינות. אם היינו מקבלים חינוך פיננסי מסודר בבית-הספר, עם תוכנית מסודרת ותרגולים - לא היינו צריכים לסמוך על החינוך הפיננסי מהבית, שלרוב לא מספק. הדרישה לחינוך פיננסי צריכה לבוא מהקהילה, מהרשות המקומית, ולבסוף, מהממשלה. המצב היום, בו בני 20 לא יודעים מה זו ריבית ואיך עובד אשראי - חייב להשתנות.


התחום השני הוא זמינות, אנשים נתקלים בתחום של כלכלת המשפחה, בדרך כלל, סביב אירוע משמעותי (חתונה, לידה, רכישת בית, עזיבת מקום-עבודה, משבר בריאותי וכו') ולא מנהלים אותו באופן רציף, מה שיכול לגרום לצרות. אני שואף להיות זמין ללקוחותיי וליזום יצירת קשר תקופתית, כדי להתאים את המעטפת למשפחה. כמו שיש אסיפת-הורים או ביקורת אצל רופא-המשפחה - כך צריכה להיות גם פגישה שנתית אצל היועץ לכלכלת המשפחה, לייעול והתאמות.


בוא נחזור קצת אחורה בזמן. תאר יום עבודה כטייס באל-על.

"נראה כאילו זה היה לפני שנים... כטייס באל-על אתה חי חיים מאוד מיוחדים, שקשה להסביר אותם. האתגר המקצועי והמנטלי גדול מאוד, מעבר לעומס הטיסות נדרש לעבור מבחן טיסה (כמו טסט), פעם בחצי שנה, כדי לשמור על הרישיון בתוקף. הטיסות עצמן מספקות עניין ודילמות בכל הקשור לניהול הטיסה, הנוסעים, התמודדות עם מזג-האוויר ותקלות. אין רגע דל.


אתגר אורחות-החיים לא פחות משמעותי. השהיות הארוכות מחוץ לבית (גם בסופי-שבוע ובחגים), עבודה בשעות לא סטנדרטיות, שעות ארוכות של ישיבה במטוסים.


בשנים האחרונות המקצוע איבד מזוהרו, טייסי אל-על לעתים מוקצים בחברה הישראלית, ויחד עם רגישות ענף התעופה (כפי שאנו רואים בימים אלו), אנחנו לא רווים נחת, ועדיין, אני חושב שהעבודה באל-על מספקת ומעניינת לכל טייס."

 

מה דעתך על נושא ההתמודדות עם הקורונה?

"משפחה שדאגה לכסף בצד, לימים מעוננים - תתמודד בקלות עם משבר הקורונה. משפחות שלא חסכו למטרה זו - בעצם תלויות בהכנסה חודשית, כדי להתקיים, כלומר, הן תלויות במקום העבודה או העסק ותפקודו בתקופת המשבר. ההתמודדות הקשה ביותר היא של מי שאיבד הכנסה ואין לו חסכונות, אלו הלקוחות שזקוקים להבנת המצב הנוכחי והעתידי ולפעול מהר בהתאם. אם איבדת מקור הכנסה, אין לך חסכונות לחיות מהם לחצי שנה הקרובה, ואתה מחכה שמישהו אחר יעזור לך (המעסיק, המדינה) – המצב יכול להחמיר, וכדאי לפעול, ומהר."

 

מה המקרה הקיצוני ביותר בו נתקלת?

"ראיתי מקרים קיצוניים במספר תחומים, היה לי לקוח ששילם כל שנה בערך 1,000 ש"ח ביטוח בפנסיה, לאשתו ולילדים, למרות שהוא רווק. ראיתי משפחה שמוציאה בערך 15 אלף ₪ כל חודש מעל מה שהיא מכניסה ולא מודעת למסלול ההתרסקות עליו היא נמצאת. ראיתי התנהלות של לקוח שגרמה לו לאבד 50 אלף ₪ תוך חודש, בניהול לא נכון של השקעה, ומצד שני, ראיתי אצל לקוח אחר סכום גדול מאוד שיושב שנים בבנק כי הלקוח רוצה להשקיע, אבל לא יודע איך והיכן. אצל לקוח אחר חשדנו בכפל ביטוחים, פנינו לסוכן ביטוח, שאישר שיש ללקוח 3 ביטוחי בריאות שונים, כולם יקרים, ואף אחד מהם לא נותן מענה מספיק טוב.
המקרה הוא תמיד קיצוני כשהלקוח מכיר מצב אחד, אבל הנתונים מראים משהו אחר לגמרי.


לפעמים הוא מרגיש שהוא יצא 'פראייר', כי הוא משלם על דברים מיותרים, לפעמים הוא לא מכוסה, למרות שהוא חושב שכן, וכמעט תמיד יש דברים שמפתיעים את הלקוח בדו"ח שלי."

 

מה המקרה הכי נפוץ בו אתה נתקל?

"אחת השאלות הראשונות שלי באיסוף הנתונים היא "מי סוכן הביטוח שלך?". לצערי, ברוב המקרים, לא יודעים את התשובה לכך, ובאופן לא מפתיע, רוב הפערים מתגלים בתחום הביטוח, ואז, אני מפנה את הלקוח לסוכן, להמשך טיפול. בחלק מהמקרים אני עוזר לו בתקשורת מול הסוכן, כי לא סתם אנשים לא מכירים את סוכן הביטוח שלהם, הם לא יודעים איך לעבוד מולו או פוחדים מהתחום – בכל זאת מדובר על לקיחת החלטות הקשורות לאסונות, כמו: מחלות, מוות ונכויות, או החלטות לגבי נושאים מורכבים כמו הפנסיה והחסכונות שלנו."

 

"המצב היום, בו בני 20 לא יודעים מה זו ריבית ואיך עובד אשראי - חייב להשתנות."

 

תן דוגמא לייעול משמעותי שהגעת אליו עם לקוח שלך.

"לכל לקוח הייעול המשמעותי הוא בתחום שהוא לא ניהל עד היום, כי לא ידע איך להתמודד מולו. לקוח שלא הצליח לחסוך שנים, התחיל לחסוך בערך שליש מהמשכורת שלו רק בעקבות החלטה שהוא רוצה לחסוך, ואני הראיתי לו איך - ייעול של עשרות אלפי שקלים בשנה. לקוח אחר לא היה מודע שיש לו משכנתא ממש גרועה ושהתנאים היום אידיאליים למיחזור משכנתא - ההפניה ליועץ משכנתאות חסכה לו במשכנתא בערך חצי מיליון שקלים(!)."

 

האם נתקלת בסיטואציות מביכות?

"קורה, לא פעם, שיש פערים בתפישה, בין בני-זוג, לגבי סדר העדיפויות המשפחתי – כמה נותנים לילדים, כמה משקיעים בדירה למגורים, כמה כסף צריך להשאיר בצד. כשאתה 'עולה על מוקש' כזה - הסיטואציה לא תמיד נעימה. לרוב, בן-זוג אחד מנהל את התחום, והשני לא תמיד מודע למה יש ומה אין, ואז ה'תגליות' שמגלים (גירעונות, הלוואות וכו') גורמות למבוכה. הרבה מניהול כלכלת המשפחה קשור בהתנהגויות, ולכן, מבוכה היא חלק מהעניין. אני משתדל להיות אמפתי ולדבר בגובה העיניים ולגרום ללקוחות לגדול לעמדת הניהול בקצב שלהם."

 

האם אתה יכול להעיד על שינוי בקרב לקוחותיך?

"הרבה מלקוחותיי הגיעו אליי מתוך כוונה לחסוך כסף שמתבזבז במקומות שהם לא מודעים אליהם. למוטיבציה לחסוך מתווספת תחושת גאווה כאשר מבינים את המצב הכלכלי ומצליחים לקחת החלטות לשיפור המצב. בשלב הבא כבר מתחילים לקבל תיאבון ומבררים על ייעול החיסכון הפנסיוני, היכן להשקיע, מעלים דילמות כלכליות מהעבר, מרגישים בנוח להתייעץ. מדהים לראות לקוח שבפגישה הראשונה לא יודע כלום על מצבו, ואחרי שבועיים כבר הולך לפגישה עם יועץ השקעות או סוכן הביטוח שלו, עם רשימת נושאים ושאלות, ולאחר שבועיים נוספים, אומר לך: "הטיפול בנושא הזה - עליי"."

 

איך אתה מרגיש במהלך עבודה עם לקוח?

"שיחת הטלפון הראשונית היא תמיד מרגשת. אני רוצה מאוד לעזור, ואני מרגיש שאם מישהו הושיט את ידו אליי והתקשר להתייעץ - אני חייב לתת לו מענה כלשהו, גם אם זה אומר להפנות אותו לגורם אחר. הפגישה הראשונה עמוסה רגשית, גם לי וגם ללקוחות – אני מכניס את עצמי ללב ההתנהלות המשפחתית ולמקום מאוד אישי של המשפחה ומתחיל לשאול שאלות קשות, בדרך כלל בלי היכרות מוקדמת. אני מסביר שזאת חובתי כדי לדעת מה חשוב למשפחה, ואני לא מכריח לענות על שאלות שלא רוצים לענות עליהן. לאחר שאני נותן המלצות לפעולה - אני מתמודד, לפעמים, עם תחושה שהלקוחות בוחרים בדרך לא מיטבית, ואני משתדל להיות אובייקטיבי ולא לכפות את דעתי או את מה שמתאים למשפחתי על הלקוח."

 

מה היית הסיבה להחלטתך לשנות תחום עיסוק?

"ברוב חיי הבוגרים עסקתי במספר תחומים במקביל. אני אוהב להיות דינאמי, ללמוד דברים חדשים ולהתנסות בתחומים מעניינים. התנדבתי במספר גופים, עסקתי בהדרכה, ביוזמות חברתיות, תמיד דאגתי לעיסוק נוסף במקביל לעיסוק בטיס. אני מודה שמשבר הקורונה דחף אותי מוקדם מהצפוי לתחום כלכלת המשפחה, אבל אני בטוח שהייתי מגיע אליו בכל מקרה. אני מרגיש מספיק בטוח ביכולתי ללמוד תחום חדש לעומק, אני לא מתרגש ממעבר חד בין התחומים, לקח לי שבועיים מתחילת החל"ת להבין שלאל-על לא אחזור בקרוב, ועד להקמת העסק הנוכחי שלי."

 

למה אתה מתמקד בתחום מסוים?

"זו בדיוק הנקודה. אני לא מתמקד בתחום מסוים. אני מבין מספיק בהרבה תחומים כדי להבין מה דורש טיפול ולבחון פתרונות. כל אחד מאיתנו נדרש להבין בביטוח, בפיננסים, בחיסכון פנסיוני, משכנתא, בניהול חשבון הבנק וההלוואות – והיום הרוב לא מבין את התחומים האלה, הם מורכבים ולא נגישים. אני מתמקד בלהיות המלווה המשפחתי האובייקטיבי, שעוזר לטפל מול כל אחד מהגורמים בתחומים אלה, ומראה למשפחה את הדרך לעתיד כלכלי בטוח."

 

נסה להשוות את הרגשתך היום, לעומת הרגשתך בתקופה בה עבדת באל-על.

"העבודה באל-על אפשרה שילוב טוב בין חיי-המשפחה לעבודה, הייתי שוהה לא מעט אצל אחותי ואחי בניו-יורק, ובארץ הייתי מספיק פנוי להיות עם המשפחה. במקביל למיצוי הדרך המקצועית באל-על, היה לי ברור שארצה לעסוק בתחום נוסף. היום אני בקצה השני – יש לי עניין בלי סוף כיועץ לכלכלת המשפחה, אך אני עובד מאוד קשה להקים את העסק.


אני מאמין שבעתיד אצליח לשלב בין החיים כטייס מסחרי ליועץ כלכלי, וארגיש סיפוק, עד... האתגר הבא."


התחום שבחרת מאוד משעמם, למה אותך הוא מעניין?

"אני מודה שאת הרוב הוא משעמם, אותי הוא מרתק. היכולת שלך להשתמש בידע לטובת הלקוח היא אדירה, למרות שהרווח הכלכלי הולך ללקוח - הסיפוק מההצלחה הולך אליי. אני חולה סדר וארגון, ואין דבר שעושה לי טוב יותר מלנצח בירוקרטיה או להצליח לגרום למשהו חסר סיכוי לקרות. התחום דורש, לפעמים, להיות בולדוזר ולדחוף דברים, ולפעמים, להיות דיפלומט ולהצליח לגשר בין הגורמים. העיסוק במספרים אכן פחות מעניין, אך הוא נדרש."

 

לסיכום, מה היית רוצה להעביר לקוראינו?

"תנהלו את כלכלת המשפחה שלכם. מה שלא תנהלו – יתנהל מעצמו, כלומר, ייעלם כסף למקומות שאתם לא יודעים או לא רוצים. בררו מי סוכן הביטוח שלכם ובקשו פגישה שנתית. תבקשו שיסבירו לכם, שוב ושוב, עד שתבינו ותדעו לקחת החלטות. ואם תצטרכו עזרה – אני כאן לשירותכם."

 

רונן חלמיש - ליווי כלכלי למשפחה - טלפון 054-2473336

באתר >>>> כאן

ובעמוד הפייסבוק >>>> כאן

 

© אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם צילום שיש לכם זכויות בו, אתם ראשים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו. צור קשר

שתף

לוח ארועים

לכל הקופנים

קופונים

Loading...