שתף

והעיקר, לא לפחד כלל. משינויים

11:59 01.05.2018

מה חדש בנס ציונה


גלית זמל מנס-ציונה הייתה עוד מנהלת בכירה במוסד אקדמי מוביל, מוצלחת, משתכרת היטב, מותשת ומאוכזבת.


ואז הגיעה ההבנה, שאפשר אחרת. זהו סיפורה. לקרוא ולראות את העתיד במשקפיים אחרים.

 

גלית, ספרי לנו קצת על עצמך.

 

"נולדתי וגדלתי בנתניה, ילדה שנייה, אחות בכורה ואח צעיר. ילדה אמצעית ממוצעת, מבקשת לרצות, שום דבר שהיה יכול להתפרש כברק מיוחד. אוהבת מאוד בעלי-חיים ואנשים. עשיתי מסלול רגיל, מתוך תחושה שאני צריכה ללכת בתלם: סיימתי תיכון עם תעודת בגרות, התגייסתי לצבא, ועם סיום השירות הצבאי כמובן שהתחלתי בלימודים אקדמיים (תואר ראשון בכלכלה, עם התמחות במינהל עסקים, בהצטיינות). התחתנתי עם בחיר ליבי היקר, ואז הריונות ולידות. במסלול הקריירה עסקתי בתפקידי ניהול זוטרים ובכירים, עשיתי תפקידים יפים, הצטיינתי והייתי מוערכת מאוד. הכי הליכה בתלם שיכול להיות, קלטתי את כל המסרים שהוטמעו בי מילדות, והבנתי שצריך לעשות את מה שצריך - ושיש מסלול אחד נכון עבור כל בני האדם".


מתי הגיעה מכת הברק וההארה בעקבותיה?

 

"בגיל 37, החל המהפך שלי. הגעתי למקום מאוד נמוך, תחושת ריקנות וחוסר סיפוק עצמי מהעשייה. נשואה, נושאת תפקיד בכיר במכון ויצמן, אימא לארבעה ילדים מדהימים, וכבר עם תואר שני. ועם כל זה, הרגשתי לא טוב. יצאתי לחופשה ללא תשלום למשך שנה, מתוך ידיעה שמה שהיה הוא לא מה שיהיה עוד.


חקרתי ובדקתי, התחלתי מסלול מרתק של למידה, חקר עצמי והתפתחות, ולאט-לאט התכווננתי, עשיתי 'פיין טיונינג', כל מה שלא התחברתי אליו, זנחתי בדרך (התחלתי כמנטורית של נשים, מנהלים ונשות עסקים), עשיתי את הלא-ייאמן, עזבתי את מכון ויצמן ויצאתי לדרך עצמאית. המשפחה, הקולגות שלי בעבודה, והחברים - כולם הרימו גבה וניסו לשכנע אותי שלא לעשות את זה.


אבל אני התעקשתי להמשיך ולעשות בחירות שהן טובות ומדויקות עבורי. אני קשובה לסימנים שאני מקבלת ונענית להם בשמחה. הבנתי דרך ארבעת ילדיי, שהתקשורת בין בני הבית לשם התפתחות ונושא ההורות בכלל בעידן הנוכחי, מרתקים אותי. כמו גם ההבנה שניתן, בעזרת תקשורת ושימוש בעקרונות מותאמי תקופה, להיות הורים משמעותיים ומצמיחים עבור ילדינו.


פיתחתי את מודל 'גלי השפעה', שהופך את ה-NLP לשפת-אם, לשיח מקדם בין הורים וילדים, מודל המכיל בתוכו את החדשנות, ומאפשר להורים להשפיע".

 

גלית זמל. כל הדרך, ממכון ויצמן - אל האושר וההגשמה העצמית. צילום: שירלי רוזנס


באיזה אופן? מה המסר שלך להורים ולילדים?

 

"לכל אחד מאתנו יש נטיות, איכויות וכישורים שונים ומדהימים. אני מזמינה את ההורים לפתח בילדיהם את הדברים האלה, ולא לכוון למה ש'צריך', כי אין 'צריך' אחד לכולם, הוא שונה מאוד מילד לילד. הרבה ילדים היום מונעים מתוך עצמם ומתוך האמת הפנימית שלהם, היום יותר ילדים מגלים תכונות של מנהיגים, בעלי חשיבה עצמאית, ועל בסיס זה נוצרים הרבה קונפליקטים איתם. צריך לתת לחשיבה העצמאית הזו לגיטימציה, ולהקשיב להם. הם מאוד נבונים. החוכמה היא לאפשר לקול ולחשיבה העצמאית שלהם במה - במינונים הנכונים, לעזור להם להתאים את עצמם למסגרות עד כמה שאפשר, וגם להתאים במידת האפשר את המסגרות אליהם: לנוע בגמישות בתוך הצירים האלה על-מנת להגיע למיצוי הפוטנציאל האדיר שיש בהם ולממש את שאיפותיהם".


באילו מקרים את מטפלת בקליניקה?


"מגיעים אליי ילדים ובני-נוער לקבל כלים יישומיים לשינויים בקשת של נושאים: חוסר בטחון עצמי, דימוי עצמי נמוך, ילדים ובני-נוער שקשה להם ליצור קשרים חברתיים או לשמור על קשרים קיימים, קשיים עם המסגרת הלימודית, לקויות שונות: למידה, חברתיות, חרדות ופחדים, קשיים בתוך המסגרת הביתית, הסתגרויות וחוסר יצירת תקשורת עם ההורים, הפרעות קשב וריכוז מכל הסוגים, התפרצויות זעם, ניהול רגשות - ספקטרום הבעיות וההתחבטויות של בני הנוער הוא כמעט אינסופי".


ומה עוד?

"שמתי לב שגם ההורים נתרמים הרבה מהשיחות איתי, מהגישה ומהשפה, ולכן התחלתי גם להעביר הרצאות להורים: ההרצאה שלי: 'NLP כשפת-אם' היא הרצאת-מבוא על הגישה והמודל, ובה גם מועברים עקרונות בסיסיים חשובים לתקשורת עם הילדים. ההרצאה היא יישומית, וממנה אפשר כבר להתחיל לעשות שינויים בתקשורת בין בני הבית ועם הסביבה.


במפגשים עם הורים בקליניקה ובהרצאות הבנתי שיש הורים רבים המעוניינים בלמידת-המשך ומעדיפים מפגשים קבוצתיים, לכן פיתחתי את 'סדנאות השולחן העגול' - מפגשים חד-פעמיים, אינטימיים, כשכל מפגש עוסק בנושא אחר, וניתן לרכוש גם כסדרה. נושאי הסדנאות הם בניית חוסן נפשי, התמודדות עם לקויות למידה, כישורים חברתיים, תקשורת מייצרת שינוי (המפגש הראשון של הסדנה יתקיים ב-30/5/18 בערב).


בקרוב תושק בפייסבוק קבוצה להורים בשם 'הורות מתקדמת לעידן חדש'. זהו שיתוף פעולה שלי עם מיכל קליין-נגר, יועצת משפחתית ומדריכת הורים. בפלטפורמה זו יועברו תכנים מותאמים להורות בעידן החדש, ויתאפשר דיון ומענה בסוגיות שונות הקשורות לנושא.


אני גם מנחה סדנאות ילדים ונוער לפיתוח אישי בתוך מסגרות החינוך. בשנה הבאה תתקיימנה גם סדנאות לבני-נוער בשעות אחר הצהריים, בהן תתבצע עבודה על מיומנויות אישיות וחברתיות. אני מביאה איתי המון ניסיון אישי, מהבית הפרטי שלי (ארבעה ילדים שכל אחד מהם יחיד ומיוחד), מהקליניקה, ומהפגישות עם עשרות בני-נוער מדי שבוע בתוך מסגרות החינוך. כתר העשייה שלי הוא השימוש בטכניקות ה-NLP, שהפך אצלי לדרך חיים ולשפה בה אני משתמשת ביומיום.


אני מאושרת מהעשייה שלי, יודעת שזה ישתנה כל הזמן, ומקבלת את החדשנות והשינוי באהבה ובהתלהבות. אני עובדת כנראה יותר קשה מפני המהפך, אבל מרגישה חופשייה ומשוחררת. ומאושרת."

 

-----

 

מה זה NLP?

 

NLP-Neuro-Linguistic Programming - ובעברית: נל"פ-ניתוב לשוני-פיזיולוגי, הינה שיטה המאפשרת, לדברי המטפלים באמצעותה, ליצור שינוי בתוכנות החשיבה האוטומטיות של אדם באמצעות שימוש בשפה (מילולית ובלתי-מילולית).

 

 

ה-NLP פותח בתחילת שנות השבעים על-ידי צוות חוקרים אמריקני. עד היו, נחקרו מצטיינים רבים מתחומים רבים, ומתוך מחקרים אלה פותחו במסגרת השיטה מגוון כלים יישומיים ושיטות עבודה המאפשרים לכל אחד ליצור שינוי בתבניות החשיבה שלו או של אדם אחר באמצעות שימוש נכון בתקשורת שלו.

 

סדנת NLP בהנחיית גלית זמל. צילום: שירלי רוזנס


היכולת להשתמש נכון במילים ובשפה הבלתי-מילולית שלנו מאפשרת לנו לשלוט בצורה מדויקת יותר במסר שלנו ובאופן העברתו, ולדאוג שיהיה מסונכרן עם שפת הגוף וטון הקול שלנו. כמו-כן, בוגרי הקורסים ב-NLP מסגלים יכולת להשפיע על תת המודע שלהם ושל האדם שמולם, ליצירת השינוי הרצוי.
היכולת לקרוא את הסימנים העדינים ביותר בשפת גופו של האדם שמולנו, מאפשרת לחשוף סודות שאינו מעוניין שנגלה. מידע זה מאפשר לנו לקרוא ולהבין את מלוא כוונתו – החל משפת הגוף הכללית וכלה בסימן הקטן ביותר, שגם מרצים מומחים לשפת-גוף אינם מסוגלים להסתיר בשל היותם אינטואיטיביים.

היכולת להתאים את התקשורת שלנו לתגובות האדם שמולנו מאפשרת לנו להבין בזמן אמת אם אנחנו מצליחים להעביר את המסר שלנו בצורה מדויקת. במידה שאינו מועבר באופן מדויק, נוכל לתקן את הדרך שבה המסר מועבר בזמן-אמת, ועל-ידי כך לשפר את יעילות העברת המסרים שלנו.


איך ה-NLP בא לידי ביטוי בחיי היומיום?

בין שאר הדברים שכלי ה-NLP מקנים לנו, ניתן להשתמש בטכניקות לטובת יצירת קשר אישי ועמוק גם עם אנשים זרים בתוך מספר שניות, בכל מצב; לקרוא אדם כאילו היה ספר פתוח, ולדעת להגיב אליו נכון גם אם לא אמר מילה; לדעת לשאול את השאלות הנכונות על מנת שלא יצליחו 'לעבוד' עלינו; להביע את עצמנו בצורה מדויקת, כך שאנשים אחרים יבינו תמיד למה הייתה כוונתנו; להניע אנשים לפעולה בצורה טבעית, מרצונם החופשי וללא התנגדות מיותרת; להעביר תכנים מול קהל בקלות, ולרתק אותו בעזרת שימוש נכון בנאראטיב; להיפטר מחרדות ומתחושות שליליות המונעות מאתנו להגיע להישגים ראויים; לנטרל את ההרגל לדחות את ביצוע הדברים החשובים, ולהתחיל לעשות דברים בזמן; לחדד את החושים בכדי לגרום לאינטואיציה להיות יותר יעילה.

© אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם צילום שיש לכם זכויות בו, אתם ראשים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו. צור קשר

שתף

לוח ארועים

לכל הקופנים

קופונים

Loading...