חרדה ומונטסורי: כיצד נתמוך בילדינו בתקופה מאתגרת זו
מה חדש בנס ציונה
שלומית אריכא מ'אמא אדמה - בית חינוך ומרכז מונטסורי לגיל הרך' מספקת קצת כלים לתמיכה והתמודדות עם המצב עבור הורים ואנשי חינוך, בעקבות התנהגויות שונות שמגיעות אלינו, התנהגויות שאפשר לראות בגן ובבית
שלומית אריכא: "אני משתפת ברמה האישית כיוון שאני יכולה לראות את זה גם על אורי שלי בן ה-5.
התחלתי לראות אצלו חששות מרעשים חזקים, דריכות לאזעקות ול"בומים", מכניס ידיים לפה, אוכל את החולצה, חושש להירדם לבד, עובר למיטה שלנו בלילה."
בשיטה המונטסורית מתחילים בתצפית.
כמה כלים לזהות חרדה בגיל הרך:
אנו נראה שינויים בתיאבון, סרבנות, הימנעות מפעילויות שונות, כעס-תוקפנות, כאבי בטן, כאבי ראש, הרטבות לילה, פחד להרדם לבד, שינה קלה, חרדת פרידה, עצבנות, כסיסת ציפורניים, הכנסת ידיים לפה, משיכת שיער וכד'.
כדי להבין שזה נובע מחרדה, השינויים בהתנהגויות המסויימות יחזרו על עצמן.
כהורים אנחנו, באינסטינקט, מגוננים על הילדים וממהרים לפתוח ולתקן עבורם בעיה חיצונית, בפועל זה לא מסייע לפתור את מה שבאמת קורה.
כשמדברים על עצמאות רגשית, צריך ראשית לכבד את עצמאותם ולהנגיש להם שיטות וכלים להתמודדות כדי שיוכלו להתמודד עם העתיד לבוא בעצמם.
עקרונות מונטסוריים וכלים ליישום:
סדר- "סדר חיצוני יוצר סדר פנימי" כשמדברים על סדר כאן ההתייחסות היא לא רק לסדר ויזואלי שיוצר שקט אלא גם לסדר יום, שגרת יום, וארגון - ארגון מראש של דברים שמסייעים לעשות סדר כמו לסדר את התיק להכין בגדים מראש וכד'.
בתוך הסדר והארגון חשוב כמובן לשתף את הילדים במשימה. להתאזר בסבלנות כשהם לוקחים חלק במשימה, חשוב לתת להם מרחב תנועה וזמן התארגנות.
הסדר, הארגון והזמן מחזירים לילד את השליטה.
לצד זה, חייבת לשתף שכמו בחיים תוכניות משתנות לפעמים, אם קורה שמשהו משתנה, שתפו את הילד והסבירו, אפשרו להם להבין את השינוי גם אם הם לא מקבלים אותו, שקפו את הרציונל ותנו ביטחון שאתם בשבילם. הטרמה למה שעתיד לבוא.
כבוד - כבדו את הזמן שלהם ואת הרגשות שלהם, העצימו את החיובי והימנעו משאלות שיוצרות חרדה כמו: אתה מפחד? אתה דואג? אני לגמרי בעד שיקוף רגשות אך בזמן חרדה תשאלו שאלות פתוחות של: איך אתה מרגיש בנוגע לזה? וכמובן, איך אני יכולה לעזור לך?
בתמונה: ילדה מתוקה ותרגיל פשוט לנשימות
נשימות - תתרגלו נשימות אפשר להפריח בועות - זה כיף וגם מצריך מהילד להתמקד בשליטה בנשימה שלו. בגן אנחנו נושמים ויוצרים בועת לב דמיונית בתנועות ידיים, לוחשים מילים טובות ואח"כ בנשיפה החוצה שולחים את בועת הלב הדמיונית החוצה ומפזרים אהבה. בנוסף, ילדים מאוד אוהבים ללמוד על גוף האדם אפשר להסב את תשומת ליבם לדופק לנשימות לקנות סטטוסקופ ולהגיש תרגיל על המדף.
יש עוד המון פעילויות לתרגול נשימות דרך משחק.
בחירה וחקירה - לאפשר לילד לבחור ולחקור בעצמו. חקירה היא פעולה שהילדים רוצים לשלוט בה, בפעילות שבחרו ובחזרתיות על הפעולה הם בונים את ההצלחות שלהם. הם לומדים את עצמם ואת המסוגלות שלהם את תחושת השליטה וההישג.
צריך לשים לב שהתחושות הללו מגיעות ממקור פנימי בעקבות ההתנסות שלהם ולא ממקור חיצוני לכן, חשוב שיחוו הצלחה בתנאים שלהם.
זה ניתן ליישום בכל משימה בבית ובגן ובתרגילי כישורי חיים - הברגות, השחלות, מנעולים וכד'. חשוב לשים לב, אם כל הזמן נגיד להם מה לעשות ואיך לעשות אז לא תהיה להם בעלות על הבחירה שלהם. החרדה קשורה גם לקונפליקט הזה, בין מוקד שליטה חיצוני לבין מוקד שליטה פנימי.
שלב הבחירה לעיתים קשה לנו ההורים - כי אנחנו לא רוצים לראות אותם נכשלים אך אם אנחנו רוצים שהם יהיו אחראים לבחירות שלהם כמבוגרים ושידעו איך להתמודד עם שינויים עלינו לאפשר להם לפתח את התכונות הפנימיות האלה, לפתח את החוסן ולסמוך על המדריך הפנימי.
אחד מעקרונות החינוך המונטסורי הוא עצמאות.
אחד ממטרות החינוך המונטסורי הוא לטפח באדם אוטונומיה, עצמאות פיזית וריגשית.
העצמאות מאפשרת לילד לפתור בעיות בעצמו.
עצמאות - לתמוך את העצמאות שלהם, לאפשר להם להתגבר בעצמם על אתגרים, רק כך הם ילמדו איך להתכונן טוב יותר למקרים לא צפויים. להעצים את העשייה שלהם (שימו לב לא להמליך אותם אלא להעצים את הפעולה, התרגול, הניסיון), ליצור מוטיבציה חיובית, תמיכה ואהבה שתטפח את הביטחון העצמי שלהם.
"HELP ME DO IT MYSELF"
עזרו לילדים למצוא את המדריך הפנימי שלהם, ילדים עצמאים הם ילדים שמרגישים שהם מסוגלים ומועצמים הם שמחים יותר ובטוחים בעצמם.
שלומית אריכא
אמא אדמה - בית חינוך ומרכז מונטסורי לגיל הרך
לקריאת כתבה על שלומית אריכא לחצו כאן >