שתף

טיפול קוגנטיבי: מה זה אומר?

13:40 28.10.2020

מה חדש בנס ציונה

מאת: איל ורשביאק 

טיפולים התנהגותיים קוגניטיביים נחקרו רבות, ונמצא כי הם יעילים לטיפול במגוון רחב של הפרעות פסיכיאטריות ושל בעיות פסיכולוגיות בילדים, במתבגרים ובמבוגרים

 

בשנים האחרונות מדברים רבות על טיפול קוגניטיבי התנהגותי, אנשים שואלים אותי, לא אחת, מה זה הטיפול הזה? האם זה טיפול פסיכולוגי? במה הוא שונה מטיפולים אחרים?

 

הטיפול הקוגניטיבי ההתנהגותי הינו טיפול שיחתי שנועד להפחית מצוקה נפשית.

הנחת העבודה שעומדת בבסיס הגישה היא שמחשבות לא יעילות והרגלים לא יעילים - הם אלה שגורמים למצוקה הנפשית. לכן, השינוי נעשה באמצעות הכרה של תהליכי חשיבה המעצבים את ההתנהגות, ניהול והשפעה על תהליכים אלה ורכישת הרגלים ומיומנויות שחסרות.


מטפל התנהגותי קוגניטיבי הוא איש טיפול (פסיכיאטר, פסיכולוג, עובד סוציאלי, מטפל בהבעה ויצירה) אשר עבר הכשרה לטיפול קוגניטיבי התנהגותי, באחת מההכשרות המוכרות על-ידי 'האגודה הישראלית לטיפול התנהגותי קוניגטיבי'.

 

אנשי מקצוע נוספים (מרפאים בעיסוק, דיאטניות, יועצות חינוכיות ועוד) יכולים להשתמש בכלים מעולם הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי בעבודתם המקצועית.

 

הטיפול הוא ממוקד מטרה, כך שכאשר המטופל מגיע לראשונה לטיפול - הרי שקודם לכול מוגדרת המטרה אותה הטיפול רוצה להשיג.

 

בדרך-כלל, ההגדרה תנוסח כהתנהגות, ולרוב, מדובר בטיפולים קצרים עד כ-20 מפגשים לכל מטרה ומטרה (יכול להיות שלאחר שתושג מטרה אחת - תיקבע מטרה נוספת).


טיפולים התנהגותיים קוגניטיביים נחקרו רבות, ומכאן שיש לנו מידע רב לגבי יעילותם. נמצא כי הם יעילים לטיפול במגוון רחב של הפרעות פסיכיאטריות ושל בעיות פסיכולוגיות בילדים, במתבגרים ובמבוגרים.

 

בין ההפרעות הפסיכיאטריות ניתן למנות: חרדה לסוגיה השונים, דיכאון, OCD, PTSD, התמכרות, תוקפנות, הרטבה, התלכלכות, טרכותלומניה, התנהגות תוקפנית, הפרעות שינה, הפרעות אכילה, טיפול בהפרעות קשב וריכוז, בילדים על הרצף האוטיסטי ועוד.

 

 

גישת הטיפול הקוגניטיבי החלה להתפתח בראשית המאה ה-20 וממשיכה להתפתח עד היום. בראשית, היה הטיפול ההתנהגותי, כאשר הנחות העבודה של גישה זו היו כי התנהגות היא דבר שאנו יכולים למדוד. התנהגות הינה תוצאה של התניות וחיזוקים, וכל ההתנהגויות, הרצויות והלא רצויות, הן תוצאה של למידה.

 

כך שאם נאתר את הגירוי שגורם להתנהגות, את ההתניות שהתפתחו במהלך השנים ונשלוט במערך החיזוקים - בתגובה להתנהגות - נוכל להביא לשינוי בהתנהגות. על בסיס גישה זו אנו עובדים על: שינוי הרגלים, טיפול בחרדה באמצעות חשיפה, טיפול ב-OCD באמצעות חשיפה ועוד.

 

בהמשך, לקראת אמצע המאה ה-20, התפתח הטיפול הקוגניטיבי, והתפתחה ההבנה כי לא הכול הוא גירוי - תגובה - תוצאה.


אהרון בק, מפתח הגישה הקוגניטיבית, חקר חולי דיכאון, ומצא כי יש הרבה שוני בין החולים השונים. ההבדל הגדול היה בדרכי החשיבה שלהם, ומכאן הוא הסיק כי לדרכי החשיבה יש תפקיד חשוב בהתנהגות. העבודה הקוגניטיבית עוסקת בחקירת המחשבות ובשינויים, על-מנת להשפיע על הרגשות, ומכאן על ההתנהגות.


אהרון בק מצא כי קיימים עשרה עיוותי חשיבה אשר מנהלים את המחשבות הלא יעילות שלנו - "הכול או לא כלום", הכללה מוגזמת, פילטר שכלי, פסילת החיובי, חשיבה רגשית, קריאת מחשבות, ניבוי עתיד, העצמה ומזעור, צריך ואסור, הצמדת תווית והעברה לפסים אישיים.


כאשר אנו חוקרים את המחשבות האלו, בודקים אותן באמצעות שאלות שבודקות את התקפות של המחשבות, את ההוכחות של המחשבות האלה - נוצר ספק, ומתוך הספק נוצר השינוי. השינוי הוא קודם כול המחשבה סביב הגירוי, ושינוי זה משפיע על המחשבה.


ענף נוסף של הטיפול הקוגניטיבי הוא טיפול ראציונאלי אומוטיבי (REBT). מי שפיתח את הגישה הוא אלברט אליס, שטען שלא האירוע קובע את התגובה שלנו, אלא הפירוש שאנו נותנים לו, ואם נשנה את הפירוש לאירוע כך שיהיה פחות קטסטרופלי - גם ההתנהגות שלנו בעקבותיו תהיה מסתגלת יותר ויעילה יותר.

 


אחת המטרות בטיפול הקוגניטיבי התנהגותי היא להפוך את המטופל למטפל של עצמו, לעזור לו למצוא כלים שיוכל להתמודד עם הקשיים שלו ביום-יום בצורה עצמאית. זאת על-ידי מתן הסבר פסיכו-חינוכי לבעיה, מה הגורמים לה, מה המחקר יודע עליה, באמצעות תצפיות עצמיות שעושה על הבעיה, מתי מופיעה? דרך העבודה הקוגניטיבית של זיהוי המחשבות והשינוי שלהם.


באמצעות העבודה הזו, שנעשית בחדר, הניסיונות להתמודד עם הקושי בדרך שונה, שמתחילה בחדר וממשיכה בתרגול מחוץ לחדר - לומד המטופל להעריך את עצמו, והמסוגלות העצמית שלו עולה, כמו גם היכולת לנהל את חייו בצורה יעילה יותר.


בסוף המאה ה-20 התפתח הגל שלישי בטיפול קוגניטיבי התנהגותי. הגל השלישי גורס כי מקור הבעיות הנפשיות הוא בניסיון להימנע מלהרגיש, ולכן הטיפול מתייחס להתבוננות במחשבות שלנו וקבלת הרגשות שלנו, כאשר נעשה דיאלוג בין קבלה ושינוי.


מטפלים קוגניטיביים התנהגותיים פועלים על-פי עקרונות שניסחו קנפר ושופרט:

  • חשוב התנהגות – במקום לחשוב על אבחנות, פתולוגיה או אינטרפרטציות.
  • חשוב פתרונות – המיקוד הוא בדרך לפתור בעיות במקום לחשוב כיצד לפרש אותן.
  • לחשוב חיובי – ולהאיר משאבים ומיומנויות.
  • לחשוב בצעדים קטנים – לא רק על המטרה הסופית היחידה והגדולה ( קל להשיג צעדים קטנים).
  • לחשוב גמישות – ונסה להתאים את הטכניקה הטובה ביותר לכל הפרעה.
  • חשוב עתיד – והתמקד במה אתה רוצה לשנות יותר מאשר על העבר ומה היה רע בו.

 

בשנים האחרונות, התפתח תחום עיסוק חדש: 'אימון'. קיים הבדל משמעותי בין אימון לטיפול.

האימון עוסק במתן כלים ומיומנויות לקשיים ספציפיים נקודתיים מאוד, אשר לא מאפשרים לממש את שאיפותיו (חיפוש עבודה, אורח חיים בריא וכד'), בעוד שטיפול עוסק בקשיים מהותיים יותר ובבעיות אשר משפיעות על איכות החיים של האדם בצורה רחבה יותר (חרדה, משבר בחיי נישואין, דיכאון וכד').

 

מכון ורשביאק מספק הדרכה טיפול וייעוץ במגוון קשיים ובעיות לאורך החיים.

שדרות גן רווה 13, קומה א' (אזור-התעשייה הצפוני) יבנה.

לתיאום פגישה התקשרו: 08-6788772 או שלחו הודעה בוואטסאפ כאן>> 

לדף הפייסבוק לחצו כאן>>

 

כותב המאמר: איל ורשביאק

© אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם צילום שיש לכם זכויות בו, אתם ראשים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו. צור קשר

שתף

לוח ארועים

לכל הקופנים

קופונים

Loading...