שתף

קורונה ואכילה רגשית

15:24 22.03.2020

מה חדש בנס ציונה

מאת: ד"ר סיגל תמיר Ph.D - המרכז לחיים בריאים

 

סובל מאכילה רגשית? המצב מתגבר בימי הקורונה? מאבדים שליטה על האוכל ולא יודעים איך לעצור?

 

בימים אלו, רבים מוצאים עצמם אוכלים מתוך רגשות פחד, בדידות, כעס, לחץ, עצב, ייאוש - העולם הרגשי של האדם מסובך ואינסופי, ולכן, רבים מוצאים את עצמם אוכלים לפי הרגשות: כועסים, עצבניים, משועממים, בודדים.

במאמר שלפניכם אסביר מהי אכילה רגשית, ואיך ניתן לשלוט באוכל.

במציאות שנכפתה עלינו, בעקבות הקורונה, רבים שואלים את עצמם: האם אני אכלן רגשי? אני לא רעב, ואוכל? אני פותחת את המקרר כל רגע? הולכת וחוזרת, ואני בכלל לא רוצה לאכול. מוצאת את עצמי אוכלת בלי הפסקה? אוכל ללא שליטה? מה קורה לנו?
איך נשמור על המשקל והאכילה השפויה גם כשהמציאות כל-כך לא שפויה?

 

 

מהי אכילה רגשית?

אכילה רגשית מתבטאת באכילה לא מבוקרת, מתוך תחושה של אובדן שליטה על מה אני אוכל, מתי אני אוכל, וכמה אני אוכל.


אכילה רגשית מוגדרת כאכילת יתר בתגובה לרגשות שליליים, אכלנים רגשיים פונים לאוכל כאמצעי להתמודדות עם מגוון רגשות, וביניהם: חרדה, דיכאון, מתח, כעס, שעמום, בדידות, חוסר אנרגיות ועוד. האכילה מהווה ניסיון לווסת ולנטרל רגשות אלו, אך במקרים רבים - אינה מביאה להקלה, אלא לתחושת אשמה, גועל ובושה.


האכילה הרגשית מתרחשת כשמשתמשים באוכל כדי לטשטש רגשות מסויימים, כפי שהזכרתי: עצב, בדידות, כעס או מתח, עצבנות, עייפות.


לרוב, האכילה גורמת להרגשה טובה רק לזמן קצר, אך מהר מאוד ההרגשה הטובה מתחלפת עם רגשות אשמה, שאותם מנסים להרגיע במזון נוסף, ובעקבות כך - נוצר מעגל קסמים שגורם גם לעלייה מהירה במשקל.

אכלן רגשי עוסק באובססיית האוכל: מה יאכל, כמה יאכל, ומתי? הוא ישתמש, תמיד, באוכל, לשם הרגשה, משתמש באוכל לשם הסרת רגשות שונים ולא נעימים. כאשר מתוסכל או עצבני - יאכל גם כשאינו רעב. מאבד שליטה על האוכל לעתים קרובות, ולעתים קרובות אכלן רגיש מתבייש באכילתו.

אוכל לרוב בבדידות.
מנוהל על-פי האוכל, ולא מצליח להפסיק לאכול בזמן.
נמנע, לרוב, מפעילויות חברתיות.

 


מספר טיפים שיכולים לעזור לעבור את התקופה הזו מבלי לאכול יותר מדי:

  • שגרת יום - גם כשאין שגרה - ארגנו לעצמכם סדר מסוים במהלך היום, תהיו עסוקים - כך פחות תחשבו על אוכל.
  • לאכול לפי תפריט יומי קבוע וברור, ארוחות מסודרות במהלך היום יעזרו מאוד לעשות סדר, הארוחות צריכות להכיל את כל אבות המזון ומחולקות לשלוש ארוחות ביום ושתי ארוחות ביניים קטנות.
  • לחלק את היום ליחידות זמן, כך שתדעו מה אתם עושים ומה אתם אוכלים בכל חלק של היום ובכל ארוחה.
  • לאכול בצלחת בלבד, לא לאכול בעמידה, לא מהסיר, לא ישירות מהמקרר, קחו צלחת והניחו בה את הארוחה ואכלו ליד השולחן.
  • 'שיטת הצלחת' - אני קוראת לה לשיטתי, שאומרת שאוכלים רק מה שיש בצלחת ולא מוסיפים, תמתינו מספר דקות לאחר האכילה, המוח ישדר לכם שובע ותימנעו מאכילה מיותרת.
  • במידה ומרגישים צורך לאכול משהו - לאכול בין הארוחות ירקות טריים חתוכים, יוגורט, פרי ומעט שקדים.
  • להוסיף פעילות גופנית, שעוזרת בהפגת המתח ובשיפור מצב-הרוח, מה שיכול לעזור למנוע אכילה רגשית, מרגישים צורך לאכול? אוכלים ללא שליטה? - צאו להליכה, כשתחזרו - רוב הסיכויים שתרצו לאכול פחות.

 

הכותבת: ד"ר סיגל תמיר Ph.D. בעלת המרכז לחיים בריאים' טלפון 050-7730938, ובפייסבוק כאן

 

ד"ר סיגל תמיר Ph.D

© אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם צילום שיש לכם זכויות בו, אתם ראשים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו. צור קשר

שתף

לוח ארועים

לכל הקופנים

קופונים

Loading...