שתף

’’אמא אדמה’’: אשת חינוך עם חיבור ליסודות ולטבע

14:28 14.10.2022 | דניאל דותן

מה חדש בנס ציונה

שלומית אריכא, גננת ומנהלת גן 'אמא אדמה' בנס ציונה ואשת חינוך בכל מהותה, חוגגת היום יום הולדת 42, ולכבוד יום הולדתה נפגשנו איתה לשיחת ראיון על החיים, על ילדים, ו... איך לא? על עקרונות החינוך הטוב

היום, ה-14.10, הוא יום הולדתה של שלומית אריכא - גננת ואשת חינוך בכל מהותה, אשר חוגגת 42 שנים, והוא גם ציון 115 שנים להולדתו של החינוך המונטסורי, שהוא חלק בלתי נפרד מחייה של שלומית.

 

שיטת מונטסורי, שפותחה על-ידי ד"ר מריה מונטסורי, פסיכיאטרית ומחנכת איטלקית, יוצרת סביבה חינוכית לילדים שמעניקה להם חופש בחירה רב בתוך מבנה אחראי ומסודר. ואם שופטים לפי הביקוש הגובר לתכניות חינוכיות על-פי שיטת מונטסורי, אין ספק כי הביקוש לה גובר משנה לשנה.

 

שלומית אריכא עם ילדיה

 

לדברי שלומית אריכא, גננת בעלים ומנהלת גן 'אמא אדמה' בנס ציונה: "שיטת מונטסורי, שמדגישה את חשיבות הסביבה הפיזית ויוצרת סביבה חינוכית לילדים הבנויה מחומרים תומכים בפעילויות למידה עצמאיות, מספקת יתרונות חשובים לילדים על פני כל שיטות ההוראה המסורתיות, וזה בא לידי ביטוי בשטח". עובדה. בזמן שאנחנו יושבים לראיון, ילדיה של שלומית עצמה (10, 8 ו- 4) מסדרים ומנקים את הבית, ואף אחד לא ביקש מהם, הם לגמרי ניגשו לכך בעצמם. את שלומית העניין הזה לא מפתיע. הטעות הנפוצה לדבריה, היא לשאול 'איך זה שהם עוזרים לך ככה?'. "הילדים לא 'עוזרים'. למי הם אמורים לעזור?" היא אומרת: "זה הבית שלהם בדיוק כמו שהוא שלי". 

 

שלומית דוגלת בערכי "מסוגלות", "שייכות" ו"משמעותיות", ואצלה אלו לא סיסמאות ריקות: "כשאתה עושה משהו בעצמך - אתה מרגיש משמעותי - 'הנה תרמתי, עשיתי'". היא אומרת.

 

שלומית אריכא היא, כאמור, בעלים ומנהלת גן מונסטורי פרטי מוכש''ר 'אמא אדמה' בנס ציונה, אשת חינוך דור שלישי במשפחה - אמה ואחותה גננות, דודותיה היו מורות בבתי-ספר והיא עצמה מרצה, מדריכה ומכשירה צוותים חינוכיים ומנחת הורים. לאחר שירותה הצבאי בצה"ל ובתום הלימודים האקדמיים, היא עברה לארצות הברית למשך 11 שנים, שם ניהלה צוות של 60 עובדים בחברה קמעונאית. בארה"ב היא הכירה את בעלה ושם נולד בנם הבכור. משחזרה לישראל, רכשה את גן הילדים מאמה והמשיכה את דרכה החינוכית, העוטפת והמקדמת: "מהרגע שהגן עבר לבעלותי - השקעתי בו את כל כולי". 

 

"הגן בפיקוח וסבסוד של משרד החינוך, וכל מי שנכנס לגן ורואה אותנו שם, את החיבור שלנו לטבע, את השקט הפנימי והעצמאות שהילדים זוכים לה, רוצה להצטרף. ההורים הגיעו ומגיעים מפה לאוזן, וזה נפלא".

 

מדוע בחרת בשיטת החינוך המונטסורי? מה חיבר אותך לשיטה? 

"אפשר לומר שנולדתי לתוך זה. סבתי התחנכה במנזר בהודו, לשם היא ברחה מעירק בזמן המלחמה, והייתה אישה חזקה, משכילה ומפותחת, תחת משטר בריטי. העקרונות בבית השפיעו עליה ועלינו עד היום. כך גם אמי ודודותיי, שהיו מחנכות והגיעו לארץ לעבוד בקיבוצים. כולנו גדלנו לתוך השיטה הזו. כאדם בוגר בחרתי בגישת החינוך המונטסורי, וזה התחזק כשהפכתי להורה. ברגע שאנחנו מאפשרים את הבחירה - אז גם הילדים עצמם בוחרים בטוב. בילדותי המצב הכלכלי בבית לא היה טוב, ואמא שלי 'הלביאה' גידלה את שלושתנו לבדה. הילדות הייתה הישרדותית, והתבגרנו מהר. הגעתי לפנימייה שאפשרה הרבה חופש לבחור בתכנים החינוכיים, ועצמאות הבחירה הוציאה ממני את הטוב. סיימתי את הלימודים בהצטיינות, ואין לי ספק שזה נבע מהסביבה ומחופש הבחירה".

 

"העקרונות של החינוך המונטסורי הם הענקת כבוד לילד – לא רק מבחינת שפה ושפת גוף, אלא גם איך אני מכינה עבורו את הסביבה, איך אני מצליחה להגיע לעולם הפנימי שלו ולזהות את הפוטנציאל שלו. זה מתחבר לעקרונות של 'Follow the child'. הסביבה מאוד מדויקת ומסודרת בשיטת החינוך המונטסורי מתוך הבנה שסדר חיצוני יוצר סדר פנימי וכך זה מיושם אצלנו בגן. הלמידה היא מולטי-דיסציפלינארית והיא מאורגנת בגן כך שכל תכנית הלימודים נגישה לילדים על המדפים. יש סדר-יום והוא משלב הרבה אפשרויות בחירה, כך שהילדים יכולים 'לנהל את עצמם' (כמובן בהשגחה תמידית וסיוע שלנו). הגן פתוח, כל הפינות שלו נגישות, הילדים מכינים איתנו את ארוחת הבוקר והצהריים, והמקום מתנהל כמו 'בית ילדים' כשהם לוקחים חלק בכל דבר ומפתחים עצמאות וכישורי חיים כבר מגיל צעיר".

 

שם הגן 'אמא אדמה'  לדברי שלומית, מגיע מאנגלית 'Mother Nature' - חיבור לאדמה והבנה שהשנים הראשונות מאוד קונקרטיות, וככל שהאדמה תהיה 'פורייה' ו'דשנה' - כך הזרעים יצמחו ויתפתחו. "זה מעניק ביטחון - התחושה שיש לילד מקום להשתרש בו ומכאן זה מגיע. אנחנו גם יוצאים עם הילדים לטבע, לתור ולחקור. בסוף זה נדבק אליי, ולי עצמי קוראים 'אמא אדמה',. אומרת שלומית.

 

אילו אתגרים מוצבים כיום מול אנשי חינוך בנס ציונה? 

"האתגרים קיימים בכל מקום, ככל שהשנים עוברות. זה מתבטא בכמות הילדים, במעורבות של ההורים, ולפעמים, התערבות, ואני חושבת שהרבה מזה נובע ממחסור בחופש הפעולה לאנשי הצוות החינוכי. אין מספיק חופש פעולה. המערכת מכתיבה מקצועות ליבה, אתגרים שצריך לעמוד בהם, דוחות שצריך למלא. לדעתי, במשרד החינוך פחות רואים את פיתוח הלומד העצמאי ואת נושא הלמידה הרוחבית ונצמדים יותר לתכניות לימודיות קלאסיות, שלא השתנו לאורך שנים ארוכות".

 

"כחלק מהיזמות בחינוך, הקמתי וייסדתי, לפני כשש שנים, יחד עם חברים יקרים, את בית החינוך ברוח דמוקרטית 'טבע הדברים' והשנה נפתחה לראשונה כיתה א' במסלול מונטסורי, בבית הספר הממלכתי, 'בן צבי' - מכאן שהחינוך בעיר מתקדם, פתוח ופלורליסטי. ראש העיר שמואל בוקסר הוא תומך וקשוב, וזה לא מובן מאליו".

 

שלומית אריכא עם ראש העיר נס ציונה, שמואל בוקסר

 

לדברי ראש העיר, שמואל בוקסר: "אני מכיר את שלומית מתחילת דרכי בפוליטיקה. היא מחנכת דורות של תלמידי גן בגישת החינוך המונטסורי, והתוצאות יוצאות מן הכלל. הילדים מגיעים לבית הספר עם מיומנויות ניהוליות ודידקטיות בצורה פנטסטית, וזאת אחת הסיבות שפתחנו השנה מסלול מונטסורי ייחודי בבית-ספר בן צבי .שלומית, בדרכה הצנועה ובכישוריה, עזרה רבות לפתיחת המסלול. השנה נפתחה כיתה א', ובשנה הבאה יקבלו מחזור חדש, ואז נוכל ליצור שתי כיתות דו-גילאיות, כדי להשלים את התהליך. מאחל לשלומית המשך שנה נפלאה ועשייה חינוכית מבורכת".

 

אמא אדמה - בית חינוך ומרכז מונטסורי לגיל הרך>> בפייסבוק

 

© אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם צילום שיש לכם זכויות בו, אתם ראשים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו. צור קשר

שתף

לוח ארועים

לכל הקופנים

קופונים

Loading...